Snålrenovering av badrum pågår

Att skrapa ur gammal fog och ersätta den med ny fog känns inte så aktuellt, alldeles för mycket begärt av mig som hyresgäst. Därför målar jag den istället.. med fogfärg eller fogfinish.

Fogfinish fanns att köpa på Järnia, 127 ml för ca 150 kr. Räcker väl till ungefär 8 kvm, 15x15 kakelplattor. Eftersom vi har ett såntdär typiskt gammalt badrum med klassiska mörkgråa fogar så behövde jag göra mer än 2 omgångar för att få det så ljust som jag önskade, så jag köpte 2 flaskor i färgen vit. 

Om du får lust att fräscha upp lite i badrummet på samma sätt så är mitt tips att, utöver fogfinishflaskan, ha en pensel i storlek 2-3 mm, i medel hårdhet.. som du sen duttar rejält i urtryckt färg från flaskan och använder för att komma in och åt i knepiga vrån med... gärna långt skaft, då exempelvis toalettstolen eller handfatet är lite jobbiga att flytta på mitt i allt.

En fogpenna rekommenderar jag inte om man ska göra större ytor, visserligen är dom billigare och lite mer behändiga..men det kostar fingrarna en hel del arbete.

Så här mörka var fogarna innan...

Såhär kan det se ut med mörka fogar








______________________________________________________________________________________

...och såhär ser fogarna ut nu efter 2 omgångar. 

Förnya fogarna mellan kaklet enkelt


"Penseln" på fogflaskan är ganska bred, så det kommer en hel del färg utanför kaklet (vilket absolut inte gör någonting om kaklet är blankt och inte det minsta poröst), men det är att gnugga bort den överblivna färgen som tar längst tid (även om det inte är eller ska vara särskilt svårt) så försök att inte smeta så mycket runt fogarna som ni ser att jag lyckats göra.

Snart dags för omgång 3, sen får det vara bra.. Men resultatet är ju en skaplig skillnad redan nu!

Kommentarer
Postat av: Jonas

Blev verkligen snyggt det där med fogarna. Vårt badrum hemma såg också ut så där förut. Var väl byggt på sjuttiotalet någon gång. Vi har iofs redan vestämt oss för att låta hantverkare renovera vårt badrum. Men där var det mycket annat som behövde åtgärdas. Ditt tips är ändå grymt användbart. Sådana där fogar blir svarta på något år om man inte håller efter dem supernoga

2011-04-05 @ 14:56:26
URL: http://badrum-gavle.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0